نکات مهم برای خرید چرخ خیاطی

محمدرضا خدادادیان جمعه 8 مهر 1401 - 11:16
نکات مهم برای خرید چرخ خیاطی
دلایلی زیادی وجود دارد که شما می توانید به چرخ خیاطی به عنوان یک وسیله ی ضروری زندگی نگاه کنید. چرخ خیاطی ها انواع مختلفی دارند و به طور کلی آن ها را در دودسته خانگی و صنعتی قرار می دهند که در ادامه به تفاوت این دو نیز خواهیم پرداخت.

اگر تابحال برای خرید چرخ خیاطی خانگی به بازار سری زده باشید متوجه نتوع بالا انواع چرخ خیاطی ها با انواع نمونه‌های چرخ‌های دستی، برقی و صنعتی با برندهای گوناگون شده اید از جمله به پرفروش ترین. برندهای ژانومه، سینگر، مارشال و… از برندهای خارجی و کاچیران از ایرانی‌های مطرح در بازار داخلی است.

برای همین ما تصمیم داریم تا در این مطلب از لیوپارس شما را با موارد مهمی در خصوص خرید چرخ خیاطی خانگی آشنا نماییم تا بتوانید به بهترین چرخ خیاطی مورد نیاز خود دست پیدا کنید.

انواع چرخ خیاطی

چرخ خیاطی در انواع گوناگون دستی، برقی و صنعتی و راسته دوزی و… در بازار موجود است که در دو دسته اصلی آن را بررسی می کنیم.

چرخ خیاطی دستی و خانگی

رایج ‌ترین و قدیمی ترین نوع چرخ خیاطی، مدل دستی خانگی آن است که برای دوخت و دوز‌های ساده کاربرد دارد. این چرخ خیاطی با انرژی مکانیکی و از طریق به گردش درآوردن دسته چرخ خیاطی کار کرده و برنامه‌های دوخت و دوز چندانی ندارد. البته امروزه انواع چرخ های خانگی با تکنولوژی های پیشرفته نیز در بازار موجود هستند.

چرخ خیاطی برقی و صنعتی

مدل پیشرفته چرخ خیاطی‌ است که امکانات زیادی برای راحتی کار دارد و برای دوخت و دوز در صنعت، کارخانه ها و تولیدی ها از آن استفاده می شود.

کار با چرخ خیاطی ‌های برقی که از نیروی برق برای کار استفاده می‌کند، بسیار راحت تر از کار با چرخ خیاطی ‌های دستی است. این مدل در نوع خانگی آن نیز ارائه میشود. این چرخ خیاطی ‌ها با توجه به امکاناتی که دارند از قیمت های متفاوتی هم برخوردارند.

اجزای اصلی چرخ خیاطی

ماسوره: این قطعه، ابزاری استوانه ایی شکل است که برای تعبیه نخ زیرین استفاده می شود .مکان قرارگیری ان در زیر چرخ خیاطی قرار دارد.

ماکو: ماکو، ماسوره را در چرخ خیاطی نگه داشته و امکان تنظیم کشش نخ زیر را به شما میدهد. در برخی چرخ ها ماکو در زیر چرخ خیاطی قرار گرفته و در برخی دیگر از رو درون چرخ قرار میگیرد

ماسوره پرکن: ماسوره پرکن ، همراه با کشش نخ، ماسوره را می‌چرخاند. تا شما به راحتی بتوانید نخ زیرین را اماده کنید.توپی: توپی به شما این امکان را می‌دهد تا به صورت دستی، سوزن چرخ را بالا و پایین ببرید.

زمانی که شروع به دوخت یک طرح می‌کنید، توپی را پایین می‌آورید تا سوزن، در پارچه فرو برود. وقتی می‌خواهید به دوخت لباس پایین دهید، توپی را برای بلند کردن سوزن از پارچه، بالا می‌آورید.

پدال: سرعت چرخ خیاطی را در زمان دوخت، کنترل می‌کند. فشار بیشتر روی پدال، باعث می‌شود تا چرخ سریعتر بدوزد. کاهش فشار روی پدال، سبب می‌شود تا دوخت آرامتر شود.

قرقره: قرقره در داخل بخش دیگری به نام ماکو قرار دارد. ماکو، قرقره را نگه می دارد و هماهنگ با سوزن آن را می چرخاند. و دوخت زیرین پارچه را ایجاد می کند.

نکات مهم هنگام خرید چرخ خیاطی خانگی

خرید چرخ خیاطی خانگی

بودجه و نوع چرخ خیاطی

در مرحله اول فارق از درنظر گرفتن برندهای موجود در بازار ، تعریف دقیقی از نیاز خود و میزان بودجه مورد نظر داشته باشید و خرید خود را متناسب با این المان ها انجام دهید. همچنین برند آن را مشخص کنید. در این صورت انتخاب ساده‌تری در این بازار پرتنوع خواهید داشت.

وزن چرخ خیاطی

برای خرید چرخ خیاطی های خانگی ، چرخی متناسب است که وزن سبکی داشته باشد و قابل حمل باشد.

تنوع دوخت چرخ خیاطی

تنوع دوخت یکی از مهم ترین ارکان هایی است که به آن باید توجه کرد. لازم به ذکر است که شاید در ابتدا مبتدی باشید و تصور کنید دوخت های متنوع چندان به کارتان نیاید؛ ولی بعد از مدتی که در این کار پیشرفت کردید خواهید دید که قابلیت دوخت های مختلف چقدر می تواند کاربردی باشد. همچنین چرخ باید دارای پایه فشاردهنده قوی باشد که به‌وسیله آن بتوان انواع پارچه‌های ضخیم و درزهای کلفت را دوخت.

ماکو چرخ خیاطی

هنگام خرید چرخ خیاطی به محل قرار گیری ماکو دقت کنید. ماکو در جایی قرار داشته باشد که به راحتی به آن دسترسی داشته باشید . برای تمیز کردن ماکو یا تعویض ماسوره این دسترسی مهم است.

چرخی خریداری کنید که از تمام برنامه‌های دوخت پشتیبانی کند:

بعضی چرخ‌ها علاوه بر دوخت مستقیم و منظم، دوخت‌های زیگزاگی با عرض و طول‌های متفاوت از هم انجام می‌دهند. تکنیک جدید در رشته خیاطی با ساختن چرخ‌های جدید زیگزاگ و دو سوزنی وسائل خودکاری که در آنها به کار رفته است، حقیقتا اعجاز می‌کند. این وسایل خودکار حتی کار خیاط مبتدی را به‌صورت کار یک هنرمند جلوه‌گر می‌سازد. این نوع چرخ‌ها به‌خصوص برای دوختن جا دکمه، تور دوزی، حاشیه‌دوزی، دوختن روبان و طرح‌های آپلیکه، پنبه‌دوزی، سجاف‌های گرد و کارهای تعمیری مختلف بسیار مناسبند.

چرخ خیاطی با گارانتی

سعی کنید حتما چرخ خیاطی با گارانتی خریداری کنید و در ضمن چرخ خیاطی بخرید که در کلیه نمایندگی‌های مجاز وسایل تعمیر و سرویس آن موجود باشد.

سرعت دستگاه چرخ خیاطی

سرعت یکی از مهم ترین نکاتی است که در انتخاب و خرید چرخ خیاطی خانگی خصوصا برای افراد مبتدی از اهمیت بالایی برخوردار است. در تولیدی های بزرگ سرعت برشکاری پارچه، دوخت و تولید از اهمیت بالایی برخوردار است پس هر چه میزان دوخت در دقیقه چرخ های صنعتی بالاتر باشد بهتر است. اما اگر شما یک فرد مبتدی هستید که تازه شروع به کار کرده اید بهتر است از چرخ هایی که قابلیت تنظیم سرعت دارند استفاده کنید تا به مرور زمان دستتان راه بیافتد.

هترین چرخ خیاطی خانگی کدام است؟

عموما افرادی که در دوره های آموزشی نازک دوزی زنانه شرکت می کنند نیاز به داشتن یک چرخ خیاطی خانگی دارند تا بتوانند از تمام مهارت هایی که آموزش دیده اند به نحو احسن استفاده کنند. چرخ خیاطی های خانگی ارزان انواع مختلفی دارند که از انواع آن میتوان به چرخ خیاطی های کامپیوتری، چرخ خیاطی های دستی و گلدوزی و … اشاره کرد.

بهتر است در انتخاب چرخ های خانگی با توجه به کاربرد و فضایی که در اختیار دارید بهترین ابعاد و سبک ترین جنس را انتخاب و از خرید چرخ های گران قیمت پرهیز کنید.

بهترین مارک چرخ خیاطی در ایران کدام است؟

در بازار ایران چرخ خیاطی ها زیادی با مدل های مختلف صنعتی و خانگی وجود دارند. شما بسته به نیاز و هدفی که دارید، می توانید یکی از آن ها را انتخاب کنید. بهترین برندهای چرخ خیاطی که در ایران وجود دارند و به نوعی سر زبان ها هستند ژانومه ، برودر، کاچیران و سینگر می باشد. استفاده از این برندها در ایران بسیار رایج هستند و شما می توانید با توجه به بودجه و نیازتان کاربردی ترین گزینه را انتخاب کنید.

کدام چرخ خیاطی برای گلدوزی مناسب است؟

اگر به دنبال خرید چرخ خیاطی برای گلدوزی هستید توصیه می شود از انواع چرخ خیاطی تمام دور را انتخاب نمایید. این نوع چرخ خیاطی برای گلدوزی مناسب و کاربردی هستند.

علت پاره شدن نخ در چرخ خیاطی چیست؟

پاره شدن نخ در چرخ خیاطی می تواند ناشی از عواملی نظیر استفاده از نخ و یا سوزن نامناسب و بی کیفیت، عدم تنظیم صحیح درجه کشش نخ و نخ کشی نادرست باشد.

دلیل تفاوت قیمت چرخ خیاطی در انواع مختلف چیست؟

قیمت چرخ خیاطی بر مبنای قابلیت ها ، امکانات، فناوری های به کار رفته در آن و همچنین برندهای مختلف چرخ خیاطی تعیین می شود.

نکته های نگهداری و نظافت چرخ خیاطی:

  • جایی را برای کار انتخاب کنید که نور کافی داشته باشد.
  • به‌جای برس گردگیر، از گوش پاک‌کن استفاده کنید.
  • بعد از روغن‌کاری دستگاه، ابتدا دوختن را روی پارچه‌های اضافه انجام دهید تا روغن اضافی گرفته شود و پارچه اصلی شما خراب نشود.
  • حداقل سالی یک‌بار ماشین را به سرویس کار حرفه‌ای دهید.
  • قبل از درآوردن هرگونه پیچ، دستورالعمل دستگاه را بخوانید. بعضی قسمت‌های دستگاه باید تنها توسط افراد متخصص سرویس شوند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد