راهنمای خرید اجاق گاز

محمدرضا خدادادیان یکشنبه 19 بهمن 1399 - 12:41
راهنمای خرید اجاق گاز
اجاق گاز یکی از وسایل مهم و ضروری برای هر خانه ای محسوب می شود. شما تقریبا هر روزه چندین بار از این وسیله استفاده می کنید و ممکن است نزدیک به ده سال اجاق گاز خود را تعویض نکنید.

راهنمای خرید اجاق گاز

خانه و آشپزخانه بدون اجاق گاز در واقع معنای اصلی خود را از دست می دهد. در واقع اجاق گازهای جزء لاینفک خانه و آشپزخانه ها شده اند و بدون آنها گویی چیزی در خانه ها کم است. در واقع بدون این وسیله امکان طبخ بسیاری از غذاها وجود نداشته و پخت و پز با مشکل مواجه می شود. تاریخچه استفاده از اجاق گاز شاید با سال های خیلی دور بر می گردد به طوریکه شواهد باستان شناسی نشان می دهد این وسیله در بین بومیان مناطق مختلف به شکل های متفاوتی وجود داشته است و بر اساس فرهنگ و رسوم مردمان هر منطقه شکل ظاهری و نحوه ساخت آن تغییر نموده و به نظر می رسد اولین اجاق گازها در اوکراین و اروپای غربی کشف شد. در هر صورت اجاق گازها در هر کجا و در هر زمانی که ساخته شده باشند شکل و شمایل کنونی را نداشته اند و گذر زمان و طراحی های متنوع آن تغییرات امروز را شامل شده است. برای خرید یک دستگاه اجاق گاز باید اطلاعات کاملی در خصوص برند های سازنده و فناوری های قرار داده شده در هر یک داشته باشید تا بتوانید بهترین نوع و مدل که کاربردی تر هم باشند را خریداری نمایید.

راهنمای خرید اجاق گاز

انواع مدل های اجاق گاز

اجاق گازها در انواع مدل ها طراحی و تولید شده اند که هر یک از این مدل ها معایب و محاسن خاص خود را دارند. در ادامه توضیحات جامع تری در مورد انواع مدل های اجاق گاز ارائه خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید.

اجاق گاز توکار

این نوع اجاق گازها قابل جابجا شدن نیستند و مانند کابینت ها در قسمتی از آشپزخانه نصب می شوند. انواع مختلفی از این نوع دستگاههای پخت و پز طراحی و ساخته شده اند و برخی دارای یک شعله و برخی دیگر تا شش شعله دارند. شرکت های داخلی و خارجی زیادی از این نوع اجاق گازها تولید می کنند و هر کدام از این برند ها توانسته اند با ویژگی های خاصی که در تولیدات خود لحاظ کرده اند، طرفداران زیادی به خود جلب نمایند. از مزیت های این نوع دستگاه این است که فضای زیادی اشغال نکرده و باعث استفاده بهینه از فضای آشپزخانه خواهند شد. عموما این دسته از اجاق گازها را به صورت 5 یا شش شعله می سازند. دکوراسیون آشپزخانه ها با این مدل وسیله پخت و پز بسیار متفاوت خواهد شد و جلوه ای زیباتری خواهد گرفت.

اجاق گاز رومیزی

نوع و مدل دیگری از اجاق گازها که طراحی خاصی داشته و برای قرار دادن روی میز و یا کابینت ساخته شده اند، رومیزی نام دارند. این دسته از اجاق گازها به لحاظ امکانات محدودتر بوده و به همین دلیل قیمت ارزانتری هم دارند. تعداد شعله های این نوع وسیله پخت پز کم و تا سه شعله است و عموما برای افرادی استفاده می شود که تمایل دارند وسایل آشپرخانه مختصر و سبک باشد. بیشتر دانشجوها و سربازها و افرادی که پخت و پز کمی دارند این وسیله را خریداری می کنند.

 اجاق گازهای برقی

نوعی دیگر از دستگاه پخت و پز وجود دارد که با برق کار می کند و به اجاق گازهای برقی معروف هستند. این دستگاه پخت و پز طراحی بسیار زیبا و شیکی داشته و صفحه و دکمه های آن لمسی و دیجیتال است. به علت اینکه ماده سوختنی این وسیله پخت و پز برق است از ایمنی بیشتری برخوردار بوده اما به لحاظ مصرف انرژی به اندازه نوع گازی مقرون به صرفه نیستند و مصرف برق زیادی دارند. بیشتر افرادی از این وسیله استفاده می کنند که گازکشی در محل زندگی آنها وجود ندارد و یا به صورت مکرر از اجاق استفاده نمی نمایند.

اجاق گازهای ایستاده یا مبله

این نوع دستگاه پخت و پز طرفداران زیادی داشته و در دو نوع ساده و فردار طراحی و ساخته می شود. گازهای مبله چهار شعله و یا پنج شعله بوده و برای آشپزخانه هایی که فضای کافی دارند قابل استفاده هستند البته در آشپزخانه های کوچک هم می توان از این نوع استفاده کرد فقط ممکن است، بخشی از فضای کابینت ها را اشغال نماید. البته این نوع گازها علاوه بر اینکه فضای بیشتری اشغال می کنند به نسبت انواع دیگر سنگین تر هم هستند و در زمینه طراحی هم تنوع کمتری دارند.

 

خرید گاز رومیزی

انواع اجاق گاز به لحاظ انرژی مورد استفاده

برخی اجاق گازها با انرژی برق کار می کنند و برخی دیگر گازی هستند. دسته ای دیگر هم وجود دارند که برقی و گازی بوده و به هر دو صورت می توان از آنها استفاده کرد. نوع برقی این گازها به دلیل مصرف برق زیاد طرفدار زیادی در ایران ندارد اما در مقابل اجاق گازهای گازی بیشتر استفاده می شوند چون به لحاظ مصرف انرژی مقرون به صرفه تر هستند.

انواع اجاق گازها از منظر شکل ظاهری

گازهای خانگی به لحاظ شکل ظاهری هم دسته بندی می شوند. دسته اول از جنس استیل بوده و دسته دوم را از شیشه می سازند. دسته سوم شیشه – استیل طراحی شده و در نهایت نوع چهارمی هم وجود دارد که شیشه ای – سرامیکی هستند. در ادامه در خصوص ویژگی ها و معایب و محاسن هر کدام از این انواع توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد.

اجاق گازهای شیشه ای

این نوع گازها صفحه شیشه ای داشته و شیشه ای که برای ساخت آنها استفاده می شود، نشکن است و در حرارت های بالا و ریختن مواد داغ یا آب سرد ترک بر نمی دارد. طراحی این دسته زیبایی خاصی داشته و البته به عنوان گاز رومیزی و صفحه ای مورد استفاده قرار می گیرند.

اجاق گاز سرامیکی شیشه ای

برخی گازها از شیشه و سرامیک به صورت توام ساخته شده اند. سرامیک و شیشه  به کار رفته در این دسته کاملا نشکن است.

معایب و محاسن اجاق گازها

هر کدام از اجاق گازهایی که در بالا به آنها اشاره کردیم یکسری مزایا و معایب دارند که در ابتدا به مزایای آنها می پردازیم. نوع تو کار این وسیله پخت و پز فضای خیلی کمی اشغال کرده و امکان دکوراسیون متفاوت برای آشپزخانه را فراهم می کند. از فضای زیر وسیله می توانید به عنوان کابینت و کمد استفاده کنید و شکل و شمایل بهتری به آشپزخانه بدهید. نوع استیل گازها از کیفیت ساخت و ماندگاری بیشتری برخوردار است و تمیز کردن آن هم به سادگی انجام می شود. نوع رومیزی گازها امکان جابجایی داشته و وزن کمی دارند و برای آشپزخانه های کوچک بسیار مناسب هستند در کنار آن انواع شیشه ای زیبایی بیشتری داشته و خیلی راحت هم تمیز می شوند.

معایب اجاق گازها

در کنار همه محاسنی که برای انواع این وسیله ذکر کردیم، معایبی هم در آنها وجود دارد که باید هنگام خرید از آنها مطلع باشید. مثلا نوع نوع ایستاده و مبله فضای زیادی اشغال کرده و باید در آشپزخانه های بزرگ مورد استفاده قرار بگیرند یا اینکه نوع تو کار فر ندارد و باید فر به صورت جداگانه خریداری شود . اجاق گازهای برقی مصرف برق زیادی داشته و مقرون به صرفه نیستند و نوع گازهایی که از استیل آجدار ساخته شده اند، سطح خشنی داشته و اگر مواد غذایی و چربی روی آن بریزید تمیز کردن آنها مشکل است. بنابراین برای خرید یک نوع اجاق گاز باید در کنار محاسن آن معایب آن را هم بپذیرید و ظاهرا تا کنون گازی طراحی و ساخته نشده است که همه محاسن را در خود جای داده و هیچ عیبی نداشته باشد. با توجه به فضایی که در اختیار دارید و همچین مبلغی که می توانید برای خرید هزینه کنید، می توانید یکی از انواع ذکر شده را انتخاب نمایید البته کاربرد و آپشن های دستگاه هم باید در نظر بگیرد تا کارایی لازم را برایتان داشته باشد.

 

بهترین اجاق گاز

بهترین برند های تولید کننده اجاق گاز

شرکت ها و کمپانی های ایرانی و خارجی زیادی در کار طراحی و تولید اجاق گاز هستند. این شرکت ها هر کدام طراحی خاص خود را داشته و آپشن های مختلفی را در تولیدات خود قرار داده اند. برندهای خارجی مانند ال جی، سامسونگ، لوفرا، سینجر، هافن برگ، تکنوگاز، اسنوا، دوو، داتیس، امرسان، مجیک و برخی برندهای متفرقه دیگر از جمله شرکت هایی هستند که اقدام به طراحی و تولید اجاق گاز نموده اند. در ادامه به برخی از برندهای با کیفیت و معروف اشاره مفصل تری خواهیم داشت.

اجاق گاز لوفرا

لوفرا محصول کشور ایتالیا بوده که ظرفیت فر آن در حدود 90 لیتر است. شبکه های روی دستگاه از جنس چدن بوده و با شیشه نشکن ساخته شده است. شستشوی آسان، امکان استفاده از فر بالا و پایین به صورت همزمان، داشتن 5 شعله با طراحی خوب از مزیت های این این دستگاه است. البته داشتن درب های شیشه ای ریلی و پایه های قابل تنظیم از دیگر مزایای اجاق گاز لوفرا محسوب می شود. قیمت این برند نسبت به برند های خارجی دیگر بالاتر است و البته کیفیت و ماندگاری آن واقعا خرید آن را حتی با قیمت بالا مقرون به صرفه کرده است.

 اجاق گاز بوش

این نوع اجاق گاز در انواع و مدل های متنوعی طراحی و ساخته شده است. مبله بودن و بدنه استیل و ضد زنگ و با دوام، داشتن پنج شعله کوچک و بزرگ از مزیت های آن محسوب شده و سبب گردیده در بازار طرفداران زیادی داشته باشد. طراحی اجاق گاز بوش به شکلی است که شیشه نکشن داشته و در اثر حرارت بالا و ریختن مواد داغ روی شیشه ترک بر نمی دارد. فر این نوع اجاق گاز 112 لیتر است که ظرفیت بسیار خوبی محسوب می شود. بدنه  فر دستگاه طوری طراحی شده است که دو جداره بوده و باعث می شود گرما از آن خارج نشود. داشتن زمان سنج، چراغ داخلی و درب مناسب از مزیت های دیگر اجاق گاز بوش محسوب شده و باعث شده در بین کاربران طرفداران زیادی داشته باشد.

اجاق گاز ال جی

کمپانی ال جی انواع مختلفی از اجاق گاز را طراحی و روانه بازار کرده است. بیشتر طرح های ارائه شده توسط این کمپانی دارای فر کانوکشن بوده و این قابلیت باعث می شود غذاها به صورت یکنواخت و با کیفیت خیلی خوب پخته شوند. از مزیت های دیگر اجاق گاز ال جی می توان به داشتن تایمر، شبکه چدنی، عایق حرارت بودن، رنگ کاتالیتیک و برخی موارد دیگر اشاره کرد. این اجاق گاز ایمنی بالایی داشته و از طراحی بسیار زیبایی برخوردار است. ضمن آنکه دو دکمه جداگانه برای گریل و فر داشته و کاربر می تواند از این دو آپشن دستگاه به صورت جداگانه استفاده نماید. این قابلیت در همه اجاق گازها وجود نداشته و فقط در برخی برند ها مانند ال جی طراحی شده است.

اجاق گازهای مدل فرانسوی

این مدل دستگاه پخت و پز بسیار پیشرفته بوده و به مدل فرانسوی معروف است. در اجاق گاز فرانسوی ظرفیت بالایی برای پخت غذا وجود داشته و دارای دو یا چند اجاق گاز با قابلیت های متفاوت، شش یا پنج شعله مجزا، گریل و فرهای متعدد می باشد. این نوع اجاق گاز طوری طراحی شده است که دارای کشوهای گرم کننده، کباب پز دوار و بخار پز هم می باشد و در عین حال طراحی آن به شکلی است که وزن زیادی هم ندارد البته این مدل اجاق گاز قیمت بالایی داشته و بیشتر آشپزهای متخصص و حرفه ای از آن استفاده می کنند.

نکات مهم در زمان خرید اجاق گاز

1-      اولین نکته ای که باید هنگام خرید اجاق گاز به آن توجه کنید تعداد شعله های آن است. در صورتیکه زیاد پخت و پز می کنید و یا اینکه به پخت انواع غذاها علاقه دارید خرید اجاق گاز با تعداد شعله های بیشتر مناسب تر است.

2-      اجاق گازهای برقی ایمنی بیشتری داشته و صفحه آنها لمسی و دیجیتال است اما مصرف برق آنها زیاد بوده و مقرون به صرفه نیستند.

3-      اجاق گازهای توکار ضخامتی معادل 5 تا 6 سانتی متر دارند و برای نصب آنها باید فضای کافی را در نظر بگیرید.

4-      اجاق گازهایی که ترموکوپل دارند وقتی اجاق خاموش می شود گاز را قطع می کنند برای همین هنگام خرید توجه به این آپشن ضروری است.

5-      نکته مهم دیگر که باید در هنگام خرید اجاق گاز به آن توجه کنید، فاصله میان شعله ها است که باید استاندارد باشد و امکان گذاشتن چند قابلمه در کنار هم را فراهم نماید در غیر این صورت برخی شعله ها بدون استفاده خواهند ماند.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد