فر برقی بخریم یا گازی؟

محمدرضا خدادادیان جمعه 3 بهمن 1399 - 22:00
فر برقی بخریم یا گازی؟

فر برقی بخریم یا گازی؟

فرهای توکار دارای ویژگی­ های مختلفی هستند که آن­ها را از یکدیگر متمایز می ­کند. از اولین و مهم ترین وجوه تمایز فرها منبع تغذیه آنهاست که از گاز، برق یا به صورت ترکیبی از گاز و برق تامین می­ شود. از اولین سوالاتی که برای بسیاری از مشتریان در هنگام تهیه فرتوکار ایجاد می ­شود انتخاب بین فرهای برقی یا گازی است. برای پاسخ دادن به این سوال نیاز است به این موضوع دقت کنیم که انتظار شما از فر مورد نظرتان چیست و به منظور استفاده در چه مصارفی اقدام به تهیه فر می کنید. در ادامه با بررسی ویژگی ­های فرهای توکار برقی و گازی، شما را در انتخاب فر مورد نظرتان همراهی می­ کنیم:

 

فر گازی

در این نوع فر، پخت و پز به وسیله شعله­ های آتش ناشی از احتراق گاز شهری و به وسیله مشعل های تعبیه شده در آن انجام می­ شود. البته اکثر این نوع فرها برای روشن شدن فندک، لامپ و فن داخلی نیاز به جریان برق دارند.

مزایای فر گازی

  1. فر گازی به نسبت فر برقی سریع­ تر گرم شده و در نتیجه زمان کمتری برای پخت نیاز دارد. همچنین زمان مورد نیاز برای سرد شدن آن نیز کمتر است (سرعت بیشتر در افزایش و کاهش دما).
  2. معمولاً به نسبت فر برقی ارزانتر است.
  3. هزینه انرژی و نگهداری و تعمیرات آنها به نسبت مناسب است.
  4. به علت اینکه قطعات مکانیکی و دیجیتال کمتری در آنها به کار رفته است، اکثراً دوام خوبی دارد.اگر یک فر برقی 10 سال برای شما کار کند، یک فر گازی حداقل 15 سال برای شما کار می کند.
  5. استفاده از این نوع فر به نسبت فر برقی آسیب کمتری به محیط زیست وارد می ­­کند.
  6. فضای پخت و پز مرطوب ایجاد می ­کند. پخت و پز مرطوب یک اصطلاح است که معمولاٌ در پخت با فر گازی به کار می­ رود. پخت و پز مرطوب بسته به اینکه شما قصد پختن چه چیزی را دارید، دارای مزایا و معایبی می باشد. پخت مرطوب به این معنی است که غذای شما در فر گازی به اندازه ی فر برقی خشک و ترد نخواهد شد.

معایب فر گازی

  1. بسیاری از فرهای گازی پخت را بصورت یکنواخت انجام نمی دهند. یک شعله فندک را در نظر بگیرید، هرچه به شعله فندک نزدیک تر می شوید حرارت بیشتر است.این موضوع در فرهای گازی هم صدق می کند. در نتیجه فر گازی دارای مکان هایی است که از بقیه مکان ها گرم تر است. هرچند این موضوع در مورد همه فر های گازی درست نیست. در بعضی مدل ها از یک فن برای قسمت هایی که به شعله نزدیکتر هستند استفاده شده. در صورتی که این نوع فن از نوع کانوکشن (convection fan) باشد، امکان پخت یکنواخت را فراهم می کنند. بنابراین نیاز است در هنگام خرید به این نکته توجه کنید.

  1. به دلیل وابسته بودن به شعله گاز و عدم وجود سازوکار برقی برای کنترل حرارت، کنترل دمای محیط داخل فر به خوبی ممکن نیست و مدیریت شعله گاز سخت تر خواهد بود.
  2. با توجه به اینکه فرهای گازی از شعله استفاده می کنند قادر به تولید حرارت به اندازه فرهای برقی نیستند.
  3. نمی­ توان از آن برنامه­ های متفاوت پخت را انتظار داشت.
  4. با توجه به اینکه در زمان پخت رطوبت ایجاد می ­شود، در این نوع فرها ایجاد محیط کاملاً خشک میسر نیست و به همین دلیل برای پخت نان و کیک ­های اسفنجی و پیتزا آنچنان مطلوب نیستند. با توجه به این ویژگی نمی ­توان به راحتی برای خشک کردن میوه­ ها و سبزیجات از فرهای گازی استفاده نمود.

در هنگام نصب انواع فرهای گازی توکار باید انشعاب گاز مجزا از اجاق گاز درنظر گرفته شود، در غیر اینصورت گارانتی محصول با مشکل مواجه خواهد شد.

فر برقی

در فر­های برقی پخت غذا بوسیله­ حرارت ناشی از المنت ­های برقی که در قسمت پایین و بالای فر و گاهی در جداره ­های جانبی قرار گرفته اند، انجام می شود. این نوع فر نسبت به انواع گازی مدرن­ تر است.

مزایای فر برقی:

  1. توزیع یکنواخت حرارت در کل فر در نتیجه پخت مطلوب تر.
  2. اگرچه گفته می شود که هنگام استفاده از فرهای برقی، هزینه مصرف انرژی بیشتر است ولی امروزه در دستگاه ­های جدید به دلیل بالابردن راندمان انرژی مصرفی، دیگر این مساله قابل چشم پوشی است و هزینه برق مصرفی زیاد نیست.
  3. در این فرها می توان درجه حرارت های بسیار متنوع و در نتیجه دستورهای پخت متفاوت و زیادی (حتی تا 50 عملکرد متنوع و 30 دستور پخت اتوماتیک) را برنامه ریزی کرد.
  4. میتوان با استفاده از امکان ایجاد حرارت بالا نسبت به فرهای گازی، از این خاصیت برای تمیز کردن فر استفاده کرد. به نحوی که با بالابردن دما تا حدود 900 درجه، تمام مواد باقیمانده در آن به خاکستر تبدیل می­ شود(self cleaning). در حالت تمیز کنندگی خودکار، فر درب خود را به صورت اتوماتیک قفل می کند تا از حوادث و سوختگی احتمالی جلوگیری کند.
  5. با توجه به اینکه امکان ایجاد محیط خشک تر نسبت به فر گازی وجود دارد برای پخت نان ها و کیک ها مناسب ­تر هستند و به همین دلیل در آموزشگاه­ های آشپزی و شیرینی­ پزی از فرهای برقی استفاده می­ شود. همچنین برای خشک کردن میوه­ ها و سبزیجات مناسب ترند.
  6. برنامه های پخت این فرها، بیشتر و متنوع تر می باشد که از میان آن ها می توان، به برنامه ی یخ زدایی در این فر اشاره کرد که شما را از مایکرو ویو بی نیاز می سازد و به گونه ای سالم تر و ایمن تر، مواد غذایی را آماده طبخ می نماید.

معایب فر برقی:

  1. به نسبت فر گازی گران تر است.
  2. مصرف انرژی آن به نسبت فر گازی بالاتر است.
  3. دوام آن به نسبت فر گازی کم تر بوده و هزینه تعمیرات و نگهداری بالاتری دارد.

فر برقی گازی

فرهای برقی گازی ، فرهایی هستند که حرارت درون فر را از دو منبع مختلف به طور هم زمان، تامین می نمایند و امکان انتخاب از منبع گازی یا برقی را، به صورت جداگانه برای افراد فراهم نمی کنند. بدین ترتیب که با روشن شدن فر، المنت های برقی در قسمت بالایی فر و شعله پخش کن های گازی در قسمت پایین فر، هم زمان شروع به کار می کنند و حرارت لازم را فراهم می نمایند. المنت های موجود در این فرها، به صورت کاملا حرارتی و بدون هیچگونه اشعه و پرتوی مضری، دمای فر را بالا می برند و بدین ترتیب هیچ گونه ضرری را با خود به همراه ندارند. این نوع فرها همان محاسن و معایب فرهای گازی را دارند، چراکه اصل پخت توسط شعله گازی که در قسمت پایین فر وجود دارد انجام می شود و گریل فوقانی با برق حرارت تولید می­ کند که فقط وظیفه برشته کردن غذا را برعهده دارد. بنابراین نمی­ توان فقط از جریان برق برای پخت استفاده کرد و این اشتباه است که تصور شود که در جایی که استفاده از جریان گاز امکان ندارد، می توان فقط از قسمت برقی این نوع فر برای پخت غذا استفاده کرد.

در فرهای برقی گازی امکان استفاده از یک منبع تغذیه (گاز یا برق) به تنهایی وجود ندارد.

 

در صورتی که نیاز به مشاوره بیشتر دارید می توانید با کارشناسان لیو پارس تماس بگیرید.

بازخوردها
    ارسال نظر
    (بعد از تائید مدیر منتشر خواهد شد)
    • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
    • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
    • - لطفا فارسی بنویسید.
    • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
    • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد